Det blir stadig oftere diskutert hvordan vi i Norge skal klare å opprettholde velferdssystemet vårt i fremtiden. Daglig leser vi om bekymringer knyttet til mangel på arbeidskraft, og hvordan vi kanskje ikke vil ha nok mennesker til å fylle de stillingene som trengs for å opprettholde dagens statlige og kommunale tjenester. Kunstig intelligens (KI) kan være en del av løsningen, men spørsmålet er hvordan vi skal få det til når stat og kommuner ligger bakpå i implementeringen av KI-teknologi.
Riksrevisjonens knusende rapport
Den 3. september 2024 la Riksrevisjonen fram en fersk rapport om «Bruk av kunstig intelligens i staten», og konklusjonen var tydelig: Staten er en KI-sinke, og Norge har falt betydelig bakpå i bruken av kunstig intelligens. Rapporten fremhever at til tross for KI-teknologiens potensiale til å effektivisere og forbedre offentlige tjenester, er det fortsatt store mangler i implementeringen innen statlige sektorer. Over halvparten av de statlige virksomhetene de har undersøkt, har ingen erfaring med bruk av kunstig intelligens.
Hvorfor er det så viktig å ikke bli sittende på gjerdet og vente?
Det er ofte utfordrende å se innovasjonsmulighetene som ligger i dataanalyse og kunstig intelligens når man har store datamengder. Konsekvensen av dette er at mange venter med å ta i bruk slike løsninger til de er "ferdig utviklet" og allerede testet av mange. Dette kan forsinke viktige beslutninger og begrense potensialet for tidlig innovasjon og effektivisering.
«Gründere er avgjørende for omstillingen av norsk økonomi, i utviklingen av innovative og bærekraftige løsninger og for fremtidig verdiskaping, sysselsetting og eksport» - utalte administrerende direktør Håkon Hauglie Innovasjon Norge, 2023.
Gründernes potensielle kunder "sitter på gjerdet og venter", mens de lange beslutningsprosessene i stat og kommune blir deres akilleshæl. Kapitalmarkedet viser lite interesse for å investere i oppstartsselskaper som utvikler innovative løsninger for offentlig sektor, da veien til markedet blir for lang. Dette medfører at det investeres mer i privatmarkedet, noe som resulterer i at offentlig sektor lider av mangel på nye, innovative løsninger. Det er derfor avgjørende at stat og kommune er fremoverlente og nysgjerrige på å ta i bruk ny teknologi, samt fokusere på innovasjon og verdiskapning.
Informasjon og erfaringsdeling om digitaliseringsarbeidet i kommunal sektor
Kommunesektorens organisasjon (KS) har tatt affære og nylig etablert en fast digital møteplass for informasjon og erfaringsdeling om digitaliseringsarbeidet i kommunal sektor. Målet med møteplassen er å gi deltakerne verdifull innsikt i hvordan kunstig intelligens (KI) kan forbedre og effektivisere offentlige tjenester.
I denne sammenhengen hadde vi i airMont, ved daglig leder Karl-Magnus Haugen, gleden av å presentere vår FireFly pipesensorportefølje i webinaret i september. Våre løsninger, som benytter KI, kan blant annet med Chimney Insights bidra til å modernisere og effektivisere den kommunale feiertjenesten, slik at den blir bedre rustet for fremtiden. Porteføljen vår inkluderer også flere bærekraftige fyringsløsninger basert på KI. I november lanserer vi «Min pipe», en løsning utviklet for innbyggere og privatpersoner, med en sensor montert i pipa. Dette er en innsiktsbasert løsning som fremmer økt brannsikkerhet, optimal ressursutnyttelse, samt forbedret helse og miljø. Denne løsningen kan også være et av flere viktige verktøy som kan være med på å redusere Norges klimagassutslipp og bidra til å nå de nasjonale klimamålene.
I innlegget setter Haugen søkelys på kommunesektorens samarbeid med oppstartsbedrifter for å utvikle innovative KI-løsninger og belyser generelle problemstillinger og erfaringer vi som firma møter når ny teknologi introduseres.
Ønsker du å se webinaret og innlegget vårt, kan du finne det HER.
Er du interessert i å vite mer om KS møteplass og ta del i fellesskapet og diskusjoner, klikk deg inn HER.
Kilder:
Comentarios